Meny

Ledare – 15 år med Ekolådan

Den 9:e oktober fyllde Ekolådan 15 år och firades med tårtkalas! Kolle­gorna hade pyntat konferensrummet med många av de fina fotografier, ­affischer, bokomslag och annat som producerats i Ekolådans regi. Det blev som en kavalkad av alla de aktiviteter och events vi genomfört och deltagit i under åren. På väggarna hängde också en lång rad nummer av veckobrevet, från all­deles i början och med nedslag fram till idag. Det var roligt att gå ­tillbaka och se och läsa en del av vad vi skrivit om. Återblicken stärkte känslan av att Ekolådan redan från början handlat om så mycket mer än att bara sälja frukt, grönsaker och andra spännande varor.

Vi startade som del av en rörelse som 2003 bestod av de som odlade ekologiskt och kämpade för att få fram sina fina produkter till konsumenter – som i sin tur sökte med ljus och lykta efter fina produkter från odlare de ville stödja. Med hjälp av internet, hem­leveranser och nyhetsbrev var Eko­lådans ambition redan från början att försöka minska avståndet mellan odlare och konsumenter och – inte minst – att skapa dialog. Och stads­borna skulle på ett enkelt sätt och till schyssta priser få tillgång till ett fantastiskt sortimentet av fräscha ekologiska frukter och grönsaker.

Då, 2003, var vi verkligen unika och ganska ensamma. Idag är det många företag som satsar på näthandel och hemleverans och den ekologiska marknaden har tagit sig. Men ut­­maningarna finns i stor utsträckning kvar.

Femtonårskalaset väckte många fina minnen, och påminde mig på ett väldigt konkret sätt om vad vi håller på med och varför. Det ska bli spännande att se hur långt vi kommit när vi firar 30!

John Gerhard projektutvecklare