Meny

Ledare av John Gerhard

När vi på Ekolådan började erbjuda livsmedel genom vårt internetbaserade hemleveranssystem var detta ännu mycket ovanligt. Efter den berömda it-kraschen och 90-talets många mindre lyckade försök, var vi bland de allra första att komma igång med näthandel.
En av grundtankarna var att vi ville öka odlarnas möjligheter att planera och få avsättning för sina råvaror, och i och med det känna sig tryggare. Och vi ville hålla biltransporterna på en så låg nivå som möjligt. För att åstadkomma detta byggde vi vecka för vecka lådornas innehåll utifrån odlarnas bästa råvaror just då, bestämde vilka veckodagar vi skulle leverera i vilka områden och lovade att lådan skulle levereras någon gång under dagen.
Det har knappast undgått någon att näthandeln vuxit enormt sedan 2003. Vi på Ekolådan har fått väldigt många branschkollegor och allt fler av dem är stora aktörer. Enligt en ny rapport från Svensk Digital Handel spås nu mathandeln på nätet öka ännu mer.
För Ekolådan och flera andra av pionjärerna inom branschen hör kvalitet, fräschör, matkunskap, ekologi och intresse för odlarnas situation till drivkraften bakom vårt arbete. För många andra aktörer ser vi att näthandeln mer och mer handlar om att låta kunden välja fritt, allt från innehåll till när varorna ska levereras – ju snabbare efter beställning desto bättre.
Det är kul att branschen växer och det är klart att även vi på Ekolådan ständigt måste utvecklas, bli effektivare och lyssna på vad människor vill ha. Så räkna med att det händer nya saker framöver även här. Men räkna inte med att få härliga, fräscha, ekologiska livsmedel hem till dörren inom en timme efter beställning.

John Gerhard, projektledare