Om sallat och kärleksglöd
I Kok-konsten som vetenskap och konst från 1879 funderar Charles Emil Hagdahl över sallatens påstådda verkan. Under medeltiden fann man den nämligen ”kylande och svalkande mot kärlekens glöd hvarför ock munken Bruyerinus tillrådde klostersystrarna att äta mycket salad. Under samma förutsättningar har man i några århundraden ätit rätt flitigt deraf, men utan att få bugt på samma åkomma. Troligen har man nu redan ätit för mycket deraf, ty de helsosamma verkningarna hafva alldeles uteblifvit och lemnat oss i den pinsamma ovissheten, om det är kärleken som blifvit starkare eller om det är saladen som blivit svagare”.