Meny

Välkommen till framtiden

Glöm stormarknad och kvartersbutik. Självkörande snabbköp, hologrampersonal och digitala pop ups är snart vardag. Susanne Helgeson berättar.

Häromdagen kom jag på mig själv med att gå direkt till matbutikens självbetjäningskassa trots att det inte var speciellt lång kö i den bemannade. Utan att tänka på det – och jag som i ett tyst försök till motstånd snällt har stått i kö och blängt surt på de stumma maskinerna som aldrig önskar mig en trevlig kväll. Jag som avskytt tanken på att människan kommer att rationaliseras bort i framtiden. Men så plötsligt har det nya blivit fullt naturligt och jag inser att framtiden redan är här. Att den kommer lite i taget, varje dag.

Ännu mer säker på att så är fallet blir jag när jag läser om det svenska företaget Wheelys som tillsammans med kinesiska Heifei University of Technology håller på att realisera ­tanken om det självkörande snabb­köpet Moby Mart. Idén bygger på artificiell intelligens, självkörande bilar och hur dessa områden snabbt utvecklas i ett allt mer upp- och sammankopplat samhälle. Moby Mart, som spås bli en viktig föregångare i det som många kallar en veritabel detaljhandelsrevolution, fungerar så här: Du beställer det solenergidrivna, självkörande fordonet via mobilen, det kommer till önskad adress, du tas emot av virtuella expediter i form av hologram som hjälper dig tillrätta. Dessa styrs av artificiell intelligens kopplad till molnet och vet därför allt om dina shoppingvanor och favoritrecept.

”När det gäller butiksutveckling och uppgifter om hur vi kommer att konsumera i framtiden är det många som vill veta. Extremt stora summor står på spel.”

När det gäller butiksutveckling och uppgifter om hur vi kommer att konsumera i framtiden är det många som vill veta. Extremt stora summor står på spel och på detaljhandelsmarknaden gäller ofta att vinna eller försvinna. En tydlig trend är att den snabbt växande näthandeln leder till att fler fysiska butiker måste slå igen – om de inte förändras.

På Göteborgs universitet finns av­­delningen Centre for Retailing vars syfte bland annat är att främja och stödja forskning, utbildning och närings­livskontakter inom handeln. Där har forskare definierat fem olika typer av just fysiska butiker som vi med stor sannolikhet får se i framtiden. Som Inspirationsbutiken, där allt satsas på upplevelse och service. Mycket ny digital teknik används till att förse be­sökarna med så mycket tips, råd och inspiration som möjligt. Hybriden kallas butiksformen som kombinerar traditionell försäljning med digital teknik; bland annat kommer du här att kunna näthandla och prova plaggen du tänker köpa i digitala provrum. På den så kallade Närportalen, som spås få stor betydelse för livsmedelshandeln, kommer vi att kunna hämta allt vi handlar på nätet. Allt! Från mat och böcker till skor och möbler. Som en lagerbutik utan någon som helst service ter sig den så kallade Fulfillment-centralen. Dit åker den som vill handla det den alltid köper, utan frågor som behöver besvaras. Och slutligen – butikstypen med det käckt klingande namnet Digital pop-up. Ett slags tillfällig butik där konsumenterna kan se, prova, köpa över nätet och sedan få varan hemlevererad.

Det är bara att välkomna och vänja sig vid det nya. Snart är det här.

Foto: Per Eriksson

Skrivet av Susanne Helgeson

Enkelt och ekologiskt Som kund hos Ekolådan får du inte bara odlarnas bästa ekologiska grönsaker och frukter hem till dörren. Bara att bära in och äta direkt eller laga till – kanske med hjälp av recepten vi skickar med.

Våra odlare denna vecka:

Blomkål: Jonicabio, Ginosa, Italien.
Brysselkål: V.O.F. Ekodorp, Alphen aan den Rijn, Holland.
Grönkål: Puur Origine. Grubbenvorst, Holland.
Gul lök: Sören Nilsson, Mörbylånga.
Gurka: Vegetales Biomar, El Ejido, Spanien.
Ingefära: Beo S.A.C., Lima, Peru.
Kålrot: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Morötter: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Palsternackor: Forsbergs gris & grönt, Östhammar.
Paprika: ”Ramiro”, C.A.S.I., San Isidro, Spanien.
Polkabetor: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Potatis: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Purjolök: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Rotselleri: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Rödbetor: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda & Forsbergs gris & grönt, Östhammar.
Sallat: ”Batavia” och Ekblad”, Hugo Malarte, Bezouce, Frankrike.
Sötpotatis: Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Tomater: Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Vitkål: Marcello’s Farm, Kristianstad. Zucchini: Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Ananas: Andres Nuñez, La Virgen, Costa Rica.
Apelsiner: ”Navel”, Biobren S.L., Brenes & Frutas Oscar Morell, Valencia, Spanien.
Bananer: Horizontes Organicos, Azua, Dominikanska Republiken.
Granatäpplen: Mehmet Daldal, Söke, Turkiet.
Klementiner: ”Clemenules”, Biocitrus, Ebre, Spanien.
Mango: ”Tommy Atkins”, Joe och Luis Roman, Zaruma Region, Ecuador.
Äpplen: ”Topaz”, Fruktgården Augustin, Jork, Tyskland.
Äpplen: ”Golden delicious”, Maerofrutta, Lagnasco, Italien.

Med reservation för ändringar.