Meny

Glokal, social design

I en konsumtionsinriktad värld gäller det för många formgivare att hitta vägar framåt som inte bara fyller på vår redan prylfulla värld. Susanne Helgeson berättar om designgrupperna som också väver in såväl social som ekonomisk hållbarhet i sitt arbete.

Att allt fler gör hållbara val i sin vardag är en förutsättning för att kommande generationer ska kunna leva ett lika bra liv som vi gör i dagsläget. Och många av dessa val har med vår konsumtion att göra. Av mat naturligtvis, men också av prylar. Ur ett miljömässigt perspektiv, men också ur hållbara ekonomiska och sociala sådana.

Det var just det sociala perspektivet av hållbarhet som intresserade Tor Palm och Mattias Rask under deras möbeldesignutbildning på Carl Malmstensskolan. Efter att ha gjort praktik på ett designkontor, vid ett skrivbord, framför en skärm, insåg de att de som utbildade formgivare ville något annat. Något mer meningsfullt än att bara bidra till fler produkter i en redan prylfull värld. En idé om att vilja hjälpa utsatta människor till försörjning genom att dela med sig av sin kreativitet och sitt kunnande, började ta form. Sagt och gjort – examens­arbetet 2010 ägde rum i Kapstaden där Tor Palm och Mattias Rask arbetade med lokala keramiker i ett fattigt område. Ambitionen var att hjälpa dessa öka sin försäljning, skapa arbetstillfällen och bevara ett unikt, lokalt hantverk i lampor som Palm och Rask hade designat. För de båda svenskarna handlade det också om att utveckla sitt eget kunnande, lära nya saker om både människor, kultur och andra hantverksmetoder än dem de själva är vana vid.

”En idé om att vilja hjälpa utsatta människor till försörjning genom att dela med sig av sin kreativitet och sitt kunnande, började ta form.”

Efter samarbetet med de syd­afrikanska keramikerna startade Palm och Rask företaget Glimpt, ett namn som leker med ordet glimt; att de genom sitt arbete ger oss en liten inblick i andra liv och förutsättningar. Ny­­fik­enheten ledde dem till nya ­projekt i Vietnam och Peru och 2014 blev de kontaktade av en rumänsk organisation som ville ha hjälp med att vända en oroande utveckling bland landets romer – att kunskaperna försvinner i och med att den yngre generationen är ointresserad av att ta vid eftersom så få kan leva på sitt yrke. Det fan­tastiska resultatet av samarbetet har redan presenterats på många ut­­ställningar i form av moderna produkter gjorda av extremt skickliga hantverkare. Hasselfläterskan Maria Bucsa, pil­flätaren Zoltan Bojodi och koppar­smeden Victor Clopotar.

Och det är inte bara Glimpt som har ett socialt intresse i sin designpraktik. Även Editions in Craft, en stockholmsbaserad, internationell plattform för konstnärer och designers som vill utforska de tekniska och konstnärliga möjligheter som traditionella hantverk över hela världen ger, arbetar på ett liknande sätt. Och jag hoppas att allt fler inser möjligheterna till ömsesidig utveckling och ett större brobyggande mellan olika kulturer – allt genom glokalt hantverk och social omsorg. För som Mattias Rask och Tor Palm uttrycker det; ”Det är allas ansvar att ta hand om vår planet och varandra.”

Skrivet av Susanne Helgeson

Enkelt och ekologiskt Som kund hos Ekolådan får du inte bara odlarnas bästa ekologiska grönsaker och frukter hem till dörren. Bara att bära in och äta direkt eller laga till – kanske med hjälp av recepten vi skickar med.