Ekolådan, så funkar det. Del 4.
Vilka är de som arbetar på Ekolådan i Järna? Hur ser deras arbetsdagar ut? Emma Lohne och Victor Westerdahl berättar för Anette Dieng om hur det är att jobba på kundtjänst.
Mejlar eller ringer du till Ekolådan så är det Emma Lohne eller Victor Westerdahl som besvarar dina frågor. Kundtjänstmedarbetare är därför en relevant benämning på den roll som utgör deras länk i Ekolådekedjan. Men Emma och Victors funktion är större än så. Liknar man tjänsten vid en människokropp så är kundtjänst hjärtat som ser till att allt cirkulerar och hålls vid liv.
På väggen i rummet där Emma och Victor huserar finns det fack för alla veckans dagar. I facken finns flera A4-ark med lathundar för respektive dag.
”Vi har många rutiner som ska utföras varje dag och inget får missas”, säger Emma. ”Utöver kunderna står vi i ständig kontakt med såväl interna som externa kollegor. Kanske koordinator eller spindel i nätet är en bättre benämning på vår roll.”
Det första de gör om morgnarna är att gå igenom mejlen för att se om det är något akut som berör morgondagens beställningar. När allt är fastställt och trafikledaren fördelat stoppen mellan bilarna skapar Emma leveranserna i systemet. På så sätt genereras all nödvändig information till packarna gällande hur många av varje lådsort och vilka tilläggsvaror som ska packas och på vilken av bilarnas pall de ska ställas. Varje måndagsmorgon ser de även till att Järna bageri får listan med brödbeställningar och att namnen på veckans odlare och veckobrev läggs upp på hemsidan. När allt är på banan återgår Emma och Victor till att besvara mejl och öppna upp för telefontid. Skälen till varför kunderna hör av sig varierar.
”Någon behöver hjälp med att göra ändringar i sin beställning”, säger Victor. ”Andra undrar om leveransområden och -tider. Ibland har man önskemål om sådant som inte finns i vårt sortiment, som sparris, kronärtskockor och någon exotisk frukt som vi kanske inte kan lägga i lådorna just då, men däremot ta in som tilläggsvara under säsong. Vissa andra önskningar är tyvärr omöjliga att uppfylla, att ha svenska frukter och grönsaker året runt är en sådan. Det kan även handla om en felleverans eller reklamation.”
På Ekolådan har kunden alltid reklamationsrätt. Om någon av varorna inte håller måttet får man pengar tillbaka.
”Vi är tacksamma när kunder hör av sig och låter oss veta om något inte är bra, säger Emma. ”Ju tidigare desto snabbare kan vi vidta åtgärder. Bilder är då också till stor hjälp.”
Varje tisdag bestämmer Victor och Ekolådans inköpare, Cas Snijder, tillsammans nästa veckas lådinnehåll .
”Min roll är att se till att mixen blir spännande och tilltalande utifrån kundernas perspektiv, medan Cas bidrar med inköparens kunskap och ögon.”
Det bästa med jobbet sammanfattar Victor och Emma så här:
”Arbetsuppgifterna är varierande. Vi har underbara kollegor och trivs väldigt bra ihop. Ekolådan är heller inget vinstdrivande företag utan finns för de ekologiska odlarna och våra fantastiska kunder. Vi jobbar för något bra. Sådana jobb växer inte på träd.”
Anette Dieng
Anette Dieng var med och startade Ekolådan 2003. Hon har en stark vilja att förmedla kunskap om hur mat och råvaror kan produceras på ett för alla hållbart sätt. Något hon bland annat också gjort som redaktör på tidningen Äkta mat. Idag är hon frilansskribent.
Våra odlare denna vecka:
Plommontomater: Bio Algarrobo S. L., Algarrobo, Spanien.
Sallat: ”Batavia”, Hugo Malerte, Frankrike.
Purjolök: Marcello’s farm, Kristianstad.
Babyspenat: Orto Bellina Bio, Gorlago, Italien.
Jordärtskockor: Stallsbergs gård, Motala.
Rödbetor: Marcello’s farm, Kristianstad.
Morötter: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Röd paprika: R.I.A Andalucia, Spanien.
Gurka: Bio Algarrobo S. L., Algarrobo, Spanien.
Rättika: Källsprångs gård, Åsbro.
Palsternackor: Hulte Eko, Hemse.
Avokado: ”Hass”, Bio Algarrobo S. L., Algarrobo, Spanien.
Vitlök: Sl Montalban-Cordoba, Spanien.
Potatis: ”Twister”, Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Hokkaidopumpa: Marcello’s farm, Kristianstad.
Bananer: Horizontes Organicos, Peru.
Kaki: Biobren S.L., Brenes, Spanien.
Apelsiner: ”Navelina”, Oscar Morell S.L., Valencia, Spanien .
Klementiner: “Apirene”, Soc. Coop. Salamita, Barcellona, Italien.
Päron: ”Conference”, Stoker, Biddinghuizen, Holland.
Äpplen: ”Ingrid Marie”, Stora Juleboda.