Grönmålning pågår
Uppfinningsrikedomen är stor när det kommer till att framställa sig i en bättre dager än man i själva verket är, inte minst när det gäller miljövänlighet. Susanne Helgeson tittar närmre på fenomenet greenwashing.
Och årets vinnare av Svenska Greenwashpriset 2017 är… Föreningen Svenskt Flyg! Vinnare och vinnare förresten – årets gröntvättare vill väl ingen vara. Det föga åtråvärda priset delas sedan 2009 ut av organisationen Jordens Vänner, den svenska grenen av världens största demokratiska miljöorganisation med drygt två miljoner medlemmar.
Och greenwashing, vad är det då? Fritt översatt till gröntvätt och grönmålning på svenska används termen när företag, organisationer eller makthavare framställer något som bättre för miljön än vad det i själva verket är. Alternativt leds uppmärksamheten från något dåligt till något som ser ut att vara bra ur miljösynpunkt.
”Grönmålande företag som för oss bakom ljuset gör det svårare för dem med äkta miljöambitioner som genomsyrar företagets alla led, att göra sig hörda.”
Uppfinningsrikedomen är stor, till exempel kan ett företag kalla miljöskadlig verksamhet en miljöinsats, medan ett annat lyfter fram en speciell verksamhet för att dölja en annan. En dieseldriven bil är plötsligt en miljöbil och ett kalhygge en föryngringsyta. Eller att som Nestlé i en reklamkampanj påstå att ”buteljerat vatten är den miljövänligaste konsumentprodukten i världen” och i en annan mena att flaskvatten är ”ett hälsosamt, ekovänligt val”. Det amerikanska oljebolaget Arco planterade palmer och byggde ett konstgjort vattenfall för att dölja en anläggning. Och nej, det var inte bara för att försköna omgivningarna. Svenska H&M har också, gång på gång, anklagats för greenwashing eftersom deras miljöinsatser är alldeles för små i jämförelse med de miljöskador företaget åsamkar i sin roll som ledare för den alltjämt ökande modekonsumtionstakten. Slet och slängde gjorde vi förr, nu gäller köp och släng på en oroväckande hög, global nivå. Samma sak med Ikea (som på grund av avancerad skatteplanering numera är holländskt), som säger sig hålla miljöflaggan högt genom olika miljösatsningar. Även deras affärsidé leder till överförbrukning av jordens resurser.
Grönmålande företag som för oss bakom ljuset gör det svårare för dem med äkta miljöambitioner som genomsyrar företagets alla led, att göra sig hörda. Dessutom bidrar gröntvätt till ett minskat miljöengagemang hos många konsumenter då uppgivenheten sprids och man struntar i att välja mindre miljöbelastande alternativ.
Och Svenskt Flyg då, varför vann de det icke begärliga priset? Jo, de utmålar flygandet som allt miljövänligare trots att de effektiviseringar som lett till minskade utsläpp ätits upp av ökat antal resor. Utsläppen har enligt statistiken ökat markant sedan 1990 i takt med att svenskarna flyger allt mer.
Sammanfattningsvis är det ett friskhetstecken att vara på sin skeptiska vakt när företag talar om sin påstådda miljövänlighet. Själv får jag ofta refrängen till en av Tomas di Levas låtar i huvudet: ”Vem ska jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här?” Frågan är ibland svår att svara på. Men ärlighet varar i regel längst.
Våra odlare denna vecka
Citron: Blue Crane Exports, Kirkwood, Sydafrika.
Chili: Rob van Paassen, Oude Leede, Holland.
Grönkål: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Gurka: Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Körsbärstomater: Marzullo Rocco Carmelo, Acate, Italien.
Majs: Gunnar Jonsson, Kristinehamn.
Morötter: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Paprika: Arte Orto New, Santa Croce Camerina, Italien.
Purjolök: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Rödbetor: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Rödlök: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Sallat: ”Batavia”, Marcello’s Farm, Kristianstad.
Savojkål: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Stjälkselleri: Solmarka Gård, Vassmolösa.
Sötpotatis: Balcon de Europa S.C.A., Nerja, Spanien och Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Zucchini: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Ananas: Manrique Kopper, San Carlos, Costa Rica.
Bananer: Appbosa, Saman, Peru.
Druvor: ”Italia”, O.P. Ortofrutticoli, Ginosa, Italien.
Kiwi: ”Greenlight”, Almaverde bio, Longiano, Italien.
Klementiner: ”Primosole”, Cofrudeca COOP. V., Belgida, Spanien.
Päron: ”Conference”, L. van Osch, Biddinghuisen, Holland.
Äpplen: ”Santana”, Warmonderhof Boomgaard, Dronten, Holland.
Med reservation för ändringar.