Byggd för cirkularitet
Att hitta ting vars alla delar går att återanvända eller återvinna är inte lätt. Men blir förhoppningsvis framöver. Susanne Helgeson berättar om möbeljätten som redan på designstadiet planerar för sina produkters nästa liv. Om bara vi själva står för att skruva isär och sortera.
Vi blir fler och fler som letar efter, och väljer, produkter och tjänster som är mer hållbara än andra. Och gissa om vi tillsammans gör skillnad! Genom att göra bättre val ökar vi efterfrågan på det vettigt producerade. Att oftare ställa frågan om en ny tröja för 50 kronor kan ha producerats på ett schysst sätt räcker långt för att de stora lågpriskedjorna snabbare ska inse att de måste ge sina anställda i låglöneländer vettiga villkor.
Att vi oftare premierar trovärdiga företag som gynnar en socialt, ekonomiskt och miljömässigt bra framtid för både oss och våra barn har ju många företagsledningar redan fattat. Därför jobbar de stenhårt på just sådana strategier som visar på ett uppriktigt och transparent ansvarstagande. Och naturligtvis berättar de gärna om det. Ibland lite för fort och högt så att löftena inte riktigt håller för granskning.
Men det får vi hoppas att Ikeas senaste ambition tål; att i slutet av decenniet vara helt cirkulära. Det vill säga att resurser nyttjas, återanvänds och återvinns för att undvika slutgiltigt avfall och på så sätt öka möjligheten till en hållbar framtid. Vad de gjort är att skapa ett slags ”recept” för varje produkts cirkularitet (vilket ju är toppen även om det bästa vore att vi inte köpte så mycket nya prylar som vi envisas med att göra). Dessa recept utgår från åtta olika principer som handlar om att redan i designprocessen designa produkterna för ett nästa liv. Men också att de i större utsträckning ska kunna anpassas (större och mindre modulsoffa till exempel) och designas för vård – alltså vara lättare att sköta om och få att hålla längre även i sina första liv. I principerna ingår också att förnyelsebara och/eller återvunna material ska användas.
Ikea berättar att företagets drygt 9 500 olika produkter – från teskedar till solpaneler – alltså både ska kunna designas om och återanvändas, repareras, demonteras och återvinnas, istället för att hamna på soptippen. En jättebra idé men som kräver att vi konsumenter är med på noterna, till exempel skapar nytt, skruvar isär och källsorterar. Annars händer ju inte så mycket. Men visst blir det lättare för oss att göra rätt om vi ges bättre förutsättningar. Som exempel är jag ungefär två gånger om året inne och kollar den otroligt flödande kreativiteten på ikeahackers.net – snacka om redesign som ger nytt liv åt både trista och uttjänta prylar!
Självklart håller jag tummarna lite extra hårt för ett företag som med sin storlek och globala närvaro verkligen kan göra skillnad, Ikeas omsättning låg 2019 på hela 39 miljarder euro för att ge dig en uppfattning. Både ambitionen och tillvägagångssättet är förträffliga. Ju fler lösningar till våra gemensamma problem desto ljusare framtid. Och vi konsumenter påverkar stort genom vad vi väljer att köpa och inte. Kanske ses vi över hyllan med återvunna soffkuddar redan innan 2030…
Våra odlare denna vecka:
Avokado: “Hass”, Jalhuca, Lima, Peru.
Blomkål: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Brytbönor: Sven Andersson, Enköping.
Gul lök: Ard van Gaalen, Biostee, Zwartsluisje, Holland.
Ingefära: JCH Organic S.A.C., Chanchamayo, Peru.
Kvisttomater: Toledano Horticola S.L., Adra, Spanien & Ånstänga Lantbruk & Handelsträdgård, Linköping.
Morötter: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Palmkål: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Persilja: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Rödbetor: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Röd paprika: Toledano Horticola S.L., Adra, Spanien.
Sallat: ”Batavia” & ”Lollo Rosso”, Marcello’s Farm, Kristianstad & Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.
Stjälkselleri: Marcello’s Farm, Kristianstad.
Zucchini: Marcello’s Farm, Kristianstad & Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda & Sven Andersson, Enköping.
Apelsiner: ”Midknight Valencia”, Groenheuwel, Augrabies, Sydafrika.
Bananer: Horizontes Organicos, Azua, Dominikanska republiken.
Blå druvor: ”Palieri”, O. P. Ortofrutticoli Jonica, Ginosa, Italien.
Gröna druvor: ”Vittoria”, O. P. Ortofrutticoli Jonica, Ginosa, Italien.
Klementiner: ”Nadorcott” & ”Tango”, Groenheuwel, Augrabies, Sydafrika.
Päron: “Williams”, Maerofrutta, Lagnasco, Italien.
Äpplen: ”Katja”, Stora Juleboda gård, Degeberga.
Med reservation för ändringar.