Meny
burger-731298_1920

Den politiserade maten

I USA är det vanligare att företag, också inom livsmedelssektorn, marknadsför sig med hjälp av politiska budskap. Anna K Sjögren berättar.

Idag är maten en del av livsstilen och det innebär många beslut som ska fattas i matbutiken och på restaurangen. Att maten är god och gör mig mätt har betydelse, men lika viktigt är att den är tillverkad på ett sätt som är bra för mig och miljön. Mitt val av ekologisk mat är ett sätt att visa min kunskap och över­tygelse om vad som ger en hälsosam livsmiljö. Vi människor är sociala varel­ser, våra matval påverkas också av kulturen vi lever i och vilka vi ser upp till.

En sådan grupp är de personer som vi ofta ser i medierna. President Trumps kärlek till hamburgare och annan snabb­mat smittar till andra amerikaner som följer nyhetsrapporteringen om honom. Detta bevisar en ny amerikansk studie. Trumps matvanor har störst påverkan på de egna väljarna men även andra har fått en positivare attityd till snabbmat. Forskarna som gjort studien drar slutsatsen att när välkända politiker väljer ohälsosam mat så påverkar det folkhälsan och detta behöver folkhälsoarbetarna känna till.

I USA är det vanligare att företag delar med sig av sina vinster till olika organisationer. Medvetna konsumenter håller koll på var pengarna hamnar och väljer sin mat efter det. Ett aktuellt ex­­empel är snabbmatskedjan Chick-fil-a, som är den tredje största i USA, efter McDonald’s och Starbucks. Företagets ledning är känd för sina konservativt kristna värderingar och har under många år skänkt pengar till organisationer som motverkar hbtq-rörelsen och äktenskap mellan personer av samma kön. Inför årsskiftet 2020 meddelade Chick-fil-a att donationspolicyn ska ändras, från och med nu kommer man att stödja organisationer som främjar utbildning, bekämpar hemlöshet och hunger. Kursändringen beror inte bara på opinionen utan också på geografin, menar bedömare. Chick-fil-a är på väg att etablera flera nya restauranger i landets nordöstra delar, där det finns fler demokratiska väljare.

Ett annat exempel är mejeriföretaget Land O’Lakes som bojkottades efter att ha stött en republikansk presidentkandidat i Iowa men slutade med det för att få tillbaka sina kunder. Varu­märket Ben & Jerry’s är känt för att ta tydlig ställning i frågor om rättvisa och jämlikhet. År 2015 fick en av deras stor­säljande glassorter nytt namn för att fira lagändringen om äktenskap för personer av samma kön. En studie av attityderna till de här båda företagen visar att majo­riteten av Land O’Lakes kunder säger nej till att företag tar politisk ställning men att flertalet av Ben & Jerry’s kunder säger ja. Ett skäl till skillnaden är att mejeriföretagets kunder är äldre. Andra data visar att yngre konsumenter gillar att företag tar politisk ställning.

I Sverige är det mer ovanligt. Hellre bidrar man till goda initiativ för miljön, arbetsförhållanden i andra länder samt forskning om sjukdomar. I början av februari 2020 bröt kaffejätten Löfbergs den trenden och lanserade kaffet ”Next generation equality coffee” med regnbågs­färgad förpackning. Det är resultatet av en stor undersökning som företaget har genomfört. Den visar att kon­sumenter önskar sig mer syftes- och ­värderingsdrivna företag som tar tydlig ställning och vill förändra världen.

Skrivet av Anna K Sjögren

Enkelt och ekologiskt Som kund hos Ekolådan får du inte bara odlarnas bästa ekologiska grönsaker och frukter hem till dörren. Bara att bära in och äta direkt eller laga till – kanske med hjälp av recepten vi skickar med.

Blomkål: Jonica Bio, Ginosa, Italien.

Broccoli: Agr. Jessyflor S.R.L., Stornara, Italien.

Fänkål: Jonica Bio, Ginosa, Italien.

Gulbetor: Hulte Eko, Hemse.

Kastanjechampinjoner: Bio Europe B.V., Liessel, Holland

Körsbärstomater på kvist och lösvikt: Bio Algarrobo, Algarrobo och Luis Andujar, Almería, Spanien.

Morötter: ”Bolero”, Widegrens gård, Roma.

Palsternackor: Hulte Eko, Hemse.

Potatis: ”Maestro”, Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.

Rotpersilja: Hulte Eko, Hemse.

Röda chilifrukter: Mj Agrosesores, La Mojonera, Spanien.

Rödbetor: Hulte Eko, Hemse.

Rödlök: Sören Nilsson, Mörbylånga.

Sallat: ”Roman”, Salamita Soc. Coop., Barcellona Italien.

Sötpotatis: Ecobalcon, Nerja, Spanien.

Vitkål: Wålstedts Lantbruk, Dala-Floda.

Zucchini: Vegetales Biomar, El Ejido, Spanien.

Bananer: Horizontes Organicos, Azua, Dominikanska Republiken.

Blodapelsiner: ”Tarocco”, Salamita Soc. Coop., Barcellona Italien.

Grapefrukt: ”Ruby”, Biobren S.L., Brenes och Premium Organics S.L., Barakaldo, Spanien.

Kiwi: ”Hayward”, Brio biorganic, Gambettola, Italien.

Päron: ”William”, Patagonian Fruits Trade S.A., Rio Negro Valley, Argentina.

Äpplen: ”Topaz”, Fruktgården Augustin, Jork, Tyskland.