Meny
white-cabbage-2521700_1920

Nytt år men samma mål

Ekolådans John Gerhard funderar över vad som kommer att kunna göra 2022 till ett gott nytt år för såväl jord och växter som djur och människor. 

Efter två års uppehåll hölls Nordic Organic Food Fair återigen i november. Och samtidigt och även det på Malmö­mässan, Eco Life Scandinavia, som beskrivs som ”den största fackmässan för hållbara produkter i Norden”. 

Det var härligt att få träffas igen, testa produkter och, inte minst, lyssna på intressanta föredrag och ta del av diskussioner. Att se ”det hållbara” och ”det ekologiska” sida vid sida var in­­tressant, i synnerhet som det ofta ställs mot varandra. Det talas om att hållbar­het bidrar till att tränga ut den ekologiska marknaden i Sverige. För efter en längre tids ökning av försäljning av eko­logiska livsmedel, tycks den nu inte bara ha stannat upp utan även minskat. 

Enligt Svenskt ekoindex (som Eko­logiska Lantbrukarna ligger bakom), utgjorde den ekologiska andelen av livs­medelsförsäljningen i Sverige 7,0 procent under första halvåret 2021, jämfört med 2016 då den låg på 7,9 procent (2004 var den 2 procent och 2014  låg den på 4 procent). Minskningen i Sverige står i kontrast till de flesta andra länder där försäljningen av ­ekologiska livsmedel har ökat starkt. Utvecklingen går också stick i stäv med de målsättningar som den svenska livsmedelsstrategin satt, gäll­ande miljö och tillväxt. 

Danmark hör till de länder där in­­tresset för och försäljningen av eko­logiska produkter är störst i världen och det var den danska jordbruks­ministern Rasmus Prehn som höll öppningstalet vid Nordic Organic Food Fair. I talet skissade han bland annat på den danska regeringens visionära mål som inbegriper att man till 2030 ska ha fördubblat såväl den ekologiska ­arealen som konsumtionen. Detta med hjälp av investeringar om hela 484 miljoner euro. 

Rasmus Prehn deltog även i paneldiskussionen Organic as a part of our sustainable future – increasing the organic market share to reach the eu target in 2030. Där talades om utmaningarna för den ekologiska marknaden, hur den i mångas ögon kommit att helt förknippas med komplicerade regelverk. Och om att begrepp eller märkningar som fokuserar på enskilda aspekter snarare än på helheten, har större möjlighet att nå fram till konsumenterna och bli ”trendiga”. 

Ekologisk odling handlar om att se till att jord, växter, djur och männi­skor mår bra och fortsätter att göra det, om att bevara levande ekosystem och lära oss att samarbeta med dem. Det handlar också om att skapa en för alla rättvis tillgång till naturen och livsprocesserna, om att dessa ­sköts och skyddas ansvarsfullt och varsamt så att såväl nuvarande som kommande generationer ska kunna leva och må bra i miljöer som också gör det. 

Att hålla fokus på den ekologiska marknaden och ”annat hållbart” är inget självändamål. Det är en del av ett samarbete mellan det privata och det offentliga, ett samarbete som enligt Danmarks jordbruksminister Rasmus Prehn har alla möjligheter att driva fram det ekologiska sättet att producera hållbara produkter på. 

Det är det samarbetet vi måste satsa på – 2022 och framåt.

 

Skrivet av John Gerhard

Enkelt och ekologiskt Som kund hos Ekolådan får du inte bara odlarnas bästa ekologiska grönsaker och frukter hem till dörren. Bara att bära in och äta direkt eller laga till – kanske med hjälp av recepten vi skickar med.

Våra odlare denna vecka:

Körsbärstomater: Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Sallat: ”Batavia”, Ugo Malarte, Bezouce, Frankrike.
Rödlök: Sören Nilsson, Mörbylånga.
Gul lök: Sören Nilsson, Mörbylånga.
Broccoli: Agr. Jessyflor S.R.L., Stornara, Italien.
Grönkål: Marcellos Farm, Kristianstad.
Morötter: Marcellos Farm, Kristianstad & Wålstedts lantbruk, Dala-Floda.
Palsternackor: Wålstedts lantbruk, Dala-Floda.
Timjan: O.P. Ortofrutticola Jonica Soc Cons A.R.L., Ginosa, Italien.
Röd mangold: O.P. Ortofrutticola Jonica Soc Cons A.R.L., Ginosa, Italien.
Sötpotatis: Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Gurka: Francisco Robles Herrera, Adra, Spanien.
Kålrot:
Marcellos Farm, Kristianstad
Citroner: Exalco Bio S.L., Pizarra, Spanien.
Avokado: ”Hass”, Bio Algarrobo, Algarrobo, Spanien.
Röd paprika: Toledano Horticola S.L., Almeria, Spanien.
Potatis: ”Twister”, Wålstedts lantbruk, Dala-Floda.
Vitkål: Wålstedts lantbruk, Dala-Floda.
Vita morötter: Wålstedts lantbruk, Dala-Floda.
Bananer: Horizontes Organicos, Azua, Dominikanska republiken.
Apelsiner: ”Navel”, O.P. Ortofrutticola Jonica Soc Cons A.R.L., Ginosa, Italien.
Äpplen: ”Topaz”, Fruktgården Augustin, Jork, Tyskland.
Kiwi: “Hayward”, Bionet West Hellas, Gastouni, Grekland.
Klementiner: Exalco Bio S.L., Pizarra, Spanien & O.P. Ortofrutticola Jonica Soc Cons A.R.L., Ginosa, Italien.
Päron: ”Conference”, van Dijk B.V., Biddinghuizen, Holland.

Med reservation för ändringar.

Ekolådans veckobrev Missa inte våra artiklar – stort och smått från våra initierade skribenter.